23-12-2008: effe aklimatiseren

Na al het gehaast en gedoe kwam ik nog net optijd aan op het vliegveld in keulen. Het drong nog niet helemaal tot met door dat ik naar rusland ging. Maar dat vreanderde al meteen toen ik in het vliegtuig zat (waar ik echt nog maar net op tijd was). Daar werd ik namelijk omringt door een paar wodkazuipende kerels, en aan de ene kant naast me zat nog een jongeman die de heletijd maar bier bleef bestellen en langzaam aan steeds meer begon te stinken, maar ondanks dat toch nog zo aardig bleef dat ik zelfs zijn pen mocht lenen. En aan de andere kant naast me, een Belgische Russin, waar ik nog wat mee gekletst heb...ik ging dus naar rusland.
Daar aangekomen, het was trouwens al donker, werd ik opgehaald door de shauffeur. Het rijgedrag was nog altijd niet verbeterd, maar dat vond ik nu niet meer erg. En toen..toen kwam dat lekkere gevoel! ik herkende de straten al heel snel, de grote wegen waar ik over was gereden toen ik uitstapjes naar andere dorpjes maakte vorig jaar. De drie kleine kerkjes, plein van de overwinnen zou daarop volgen en de grote moskovkii prospekt. WOW! wat een hoeveelheid aan kerstversiering! niet normaal! kitsch! elke boom was wel gepimt!















Het appartement is nu groter en moderner, nieuwbouw. Het is wel wat moielijk te vinden soms omdat het allemaal zo op elkaar lijkt...Ik ben 's avonds nog even hier naar de supermarkt gegaan en weer terug. Voelde raar. Ik dacht soms. He, je zit ineens alleen in rusland, meisje, jong, zo veel sneeuw en gladheid, nors kijkende mensen, de weg niet kennen, in een of andere wijk, moet ik nu niet bang zijn? naja...blijkbaar niet. ook goed...
en zo ging ik goed, mijn nacht tegemoet.

foto's: het lukt me nog niet zo goed deze fatsoenlijk tussen de tekst te plaatse
n, maar de eerste is van het uitzicht vanuit mijn kamer. de andere is de voordeur van het appartement, het lijkt erger dan dat t is.

1 opmerking:

  1. Hoi Nikki,

    Fijn dat we nu ook via deze weblog je dagelijks kunnen volgen. De foto's geven al een mooi beeld van het ijkoude Sint Petersburg. Hier gaat het de komende nachten ook een graadje of 5 vriezen, maar sneeuwval is niet voorspeld. We zijn benieuwd wat je vanavond gaat doen op kerstavond. Een avond/nachtmis lijkt me ook wel mooi om mee te maken. Alhoewel je er vanavond niet bij kunt zijn op onze jaarlijkse kerstavond zijn we in ieder geval wel in gedachten bij jouw in het verre Sint Petersburg. Alvast een prettige kerstavond, vele groetjes en knuffels van Marleen en pap.

    BeantwoordenVerwijderen