28-12-2008: lange...lange dag

zaterdag: Ik ben vandaag redelijk vroeg de deur uit gegaan. Ik was van plan (nu in ieder geval, uiteindelijk, want mijn plannen veranderen echt alleen maar) richting de peter en paulus vesting te gaa. Maar het metrostation daar in de buurt bleek dicht, dus reed de metro en halte verder. Dus heb ik eerst daar wat rond gewandeld enzo, en ben ik vervelgens naar die andere metro gelopen. Toen ben ik via via naar de peter en paul vesting gelopen.

Daar moest ik natuurlijk ook het strand effe checken. Het strand waar vorig jaar, in de zomer, de Russen russisch (staan) stonden te zonnen, waar allerlei zandkunstwerken stonden, hoe ziet dat er nu uit? Ik heb de conclusie kunnen trekken dat hoe dan ook, dit strand brengt Russische gedragingen met zich mee. Dit keer stonden ze niet te zonnen, maar zaten ze te vissen op het ijs van de Neva! Zag er wat riskant uit, ale helemaal toen ik em bedacht dat een paar dagen geleden grote delen van de Neva nog gewoon stroomden....dan vraag je je toch af hoe dik dat ijs is...maar oke..




































































Vervolgens ben ik de brug over, en via de admiraliteit naar de Nevski gelopen. Ik had al over de hoeveelheid versiering verteld, nou, die fontijn is daar een voorbeeld van, die doet het in de winter niet, dus die bootsen ze dan maar na dmv licht. Kitsch, maar het heeft wel wat. Je ziet ook steeds meer mensen nu kliene kerstboompjes kopen, want voor hun komt kerst er langzaam aan..

Terug anar de Nevski....daar was heel veel politie, en de straat werd vrij van verkeer gemaakt. Er stonden allemaal mensen aan de zijkant van de weg te kijken, alsof er iets te doen was. Ook op het paleisplein waren heel veel mensen. Ik snapte er niets van. Je kon nu duidelijk er uit halen wie de toeristen waren, de mensen met een verward gezicht. Toch maar gevraagd......De intocht van de Russische kerstman!!! En een paar minuten later kawm hij ook, per bus!

Na effe gegeten te hebben ben ik met Ingeborg (medecursist/huisgenoot) naar een Folklore voorstelling geweest! Ontzettend leuk om weer te zien!!

Daarna zijn we de hele nacht uitgeweest! In een straatje met een paar cafeetjes naast elkaar, wat Alexandra ons getipt had. En inderdaad het was echt super!!! Voelde daar heel safe, en de mensen waren echt supertof! Ik heb de hele nacht gedanst en Russisch gepraat! Echt, ik heb met Zó veel mensen gepraat!! Dit was echt mijn record van sociaalheid! En mijn Russisch...dat ging zó ontzettend goed! wow! Weg met de basisgesprekjes! Dit waren echte conversaties! Ik bleek veel meer te kunnen toepassen dna ik dacht, de dingen waarvan je in de les denkt...ja...dat begrijp ik...maar of ik het morgen nog weet....ja nou ja...die wist ik dus hardstikke goed morgen! Wat dat bestreft vind ik het echt super jammer dat ik weer weg moet, ik zou zo graag ng net even door willen, zodat het echt zit..Maarja...Kortom....superdag!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Nikki,
    Erg dankbaar voor je mail met aanhang.
    Hoe zou het anders kunnen dan een zo enthousiaste Nikki aan te treffen.
    Ik heb een wat beperkte ervaring wat Rusland betreft, maar toch zoveel dat ik me je enthousiasme kan voorstellen. Ook mooi met zo'n winters beeld.
    Nog fijne dagen, een fijne jaarwisseling en voorspoedig 2009 gewenst.
    veel groeten opa Jean.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He nikki

    Ben je blog aan het lezen(ik wordt altijd blij als ik over st petersburg lees)
    Zou graag van je willen vernemen waar dat gezellige straatje is waar je de hele nacht heerlijk gefeest hebt.
    Ik ga 15 febr weer naar st P en het lijkt me leuk om daar ook eens een borrel te gaan drinken vandaar.

    Met vriendelijke groeten Arie

    Email: harikirio@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen