24-12-2008: owja...het is kerst..

Nou, vandaag was me het dagje wel...ik had me deze dag iets passiever voorgesteld dan dat hij uiteindelijk was....
de les ging gewoon goed, al was ik erg moe. Maar daarna ben ik naar de stad gegaan. Ik ben op een gegevn moment richting Hermitage en Neva gelopen, die wou ik graag bij daglicht zien. Ik zou eigelijk bij treinkaartje naar moskou gaan halen bij UTS, maar daar was ik te laat voor...Dus ik me haasten naar de neva, want het was alweer aan het schemeren. Dat was heel erg mooi, bij het schemerlicht, ondanks dat het bewolkt was. Die drijvende stukken ijs die voorbijstromen blijven me fascineren. Toen ben ik via nog wat van die mooie dingen een rondje gelopen en weer uitgekomen op de nevskii. Daar heb ik in de spits de metrto genomen, naar ploshchad vosstanya, de twee drukste metrostations op dit tijdstip. en druk was het! Ik heb me er vorig jaar ook al over verbaast hoe druk het kan zijn, zelfs al om 05.45h 's ochtends, maar nu...wow! Een enorme mensenmassa, een "rij" waar je als je er in zit, al mocht je nog zo graag willen, niet meer uit kan. Het enige wat je dan eigenlijk hoeft te doen is, muntje bij de hand hebben (das wel zo handig) en voor de rest hoef je alleen maar te zorgen dat je blijft staan, de rest wordt door de mensen om je heen gedaan, je wordt namelijk op een gegeven moment vanzelf wel door zo'n poortje geperst.
































































Ik ben daarna vanuit daar naar het moskowstation gegaan om een kaartje te halen, ik wa seen beetje bang dat als ik nog een dag zou wachten, ik misschien geen kaartje meer zou krijgen, en gelijk had ik. de kaartjes waren al op. Er stonden daar trouwens allemaal legermannen keurig netjes opgesteld in de hal, met treurende vrouwen erbij, was een beetje sneu om te zien...Maar wat ik eigenlijk wou vertellen: er zijn daar dus verschillende kassa's. Dus ik dahct, ga even naar zo'n service centrum om effe te vragen hoe en wara ik dat precies moet fixen. Wordt ik vanuit daar naar een ander servicecentrum gestuurd, vanuit daar weer naar een ander service centrum, vanuit daar naar een kassa, vanuit die kassa, weer naar een andere kassa, en vanuit die kassa weer naar het service centrum waar ik begonnen was. Bedankt.

Maar bij dat ene service centrum was een heel erg lief klein oud vrouwtje die mij wel even wou helpen. Ze keek na wat er nog beschikbaar was, nu blijkt dat ik dus voor 3 januarie geen kaartje meer kon krijgen, maar alleen voor 4 januarie...dus ja, dan dat maar he...maar dat ik ook danstra snel moest zijn, wou ik die nog kunnen krijgen....en daarmee bedoelde ze dan ook echt SNEL! Ze zei ineens: bystra bystra!"wat betekent "snel snel snel!" en ze rende weg en gebaarde me achter haar aan te komen, en riep nog een keer "bystra!"Dus ja...ik der maar achter aan...en ja...daar ga je dan...ren je daar in zo'n station achter zo'n vrouwtje aan. Ik vond het moeijlijk mijn lach in te houden. Maar in ieder geval heb ik dus uiteindelijk met behulp van deze vrouw een kaartje kunnen krijgen....wat ene lieve vrouw was dat!!! Daarna ben ik nog even de ander kant op door de stad gaan lopen, op zoek naar een cd winkel die niet meer bestaat. uiteindelijk bij een metrostion aangekomen, en daar in de mc donalds zittend (ja, dat mag ook wel eens), bedacht ik me, owja, het is kerst, of was dat morgen? nee, dat was vandaag..naja...oke...daar merk je hier dus niets van, naja...wel versiering, maar dat is deze hele maand, maar lijkt wel of niemand hier kerst viert...maar nieuwjaar beloofd heel spektaculair te worden...mijn lessen gaan ook gewoon door, en veel studenten hebben nu examens...dat komt doordat het in de sovjettijd verboden was gelovig te zijn, dus zijn mensen maar uitbundiger nieuwjaar gaan vieren, want dat mocht wel...vandaar dat kerst zoveel minder belangrijk is dan nieuwjaar en nieuwjaar zo groots...dat is mij verteld...Dus ook voor mij nu...gewoon een dag als alle andere...achja...volgend jaar gewoon keihard kerst vieren...
naja..daarna ben ik gewoos n naar huis gegaan...ofja...gewoon...ik was van plan ipv dat vele lopen een busje vanaf de metro naar huis te nemen, maar eigenwijs dat ik ben, neem ikt verkeerde busje...waar ik veel te laat achter kom, waardoor ik alsnog veel meer moet lopen. Dta gebeurde trouwens op de heenweg ook, toen was ik er gewoon te lang in blijven zitten, en toen nam ik ene busje terug, maakte ikdezelfde fout, en kwam ik weer terecht bij de halte bij t appartement....leuk...maar daarna ben ik wel gewoon uitgestapt waar t moest...maar oke..de terug weg...ik stapte dus maar zodra ik wist dat ik verkeerd zat uit...en ik besefte dat ik ebst dicht bij de zee moest zijn....ik keek op mijn kaart, en ja, ikw as dicht bij de zee...dus ja...dan dacht ik, als ik dara effe heen ga, dan heb ik er tenminste nog iets aan gehad dta ik dat busje heb genomen...dat was toch wel eng....laat, donker, te rustig, en openliggende putten, echt gewoon ineens een groot gat in de grond, ik ben blij dat ik uit mezelf veel na de grond kijk als ik alleen loop...je zult maar in zo'n gat vallen en in het midden van de aarde terecht komen....Maar die zee, en dat strand, het was wel tof om te zien! vooral het begin bevroren, daarna wat minder...en aan de andere kant die je de hoge flatgebouwen van de stad....toen ik dat verschil zag, tussen die zee en die stad, vond ik het toch wel een beetje eng wat ik daar aan het doen was...dus ineens wilde ik niets liever dan me weer "veilig" tussen die flatten te bevinden...en nu...nu ben ik thuis...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten