23-12-2008: Eenmaal geaklimatiseerd...

zondag ben ik lekker naar het centrum gegaan en heb ik daar wat rondgewandeld. Heerlijk! ik kende de weg nog op mijn duipje, het was alsof ik nooit weg ben geweest. Mooi om alles nu anders te zien...soberder, donkerder (de enige keer dat ik toen de stad bijna donker heb gezien was 1 keer met uitgaan), en heel veel sneeuw, witte lucht...een heel ander straatbeeld. tussen 10 en 4 is het licht. Dat was even wennen, want als het al een tijdje donker is heb je snel het gevoel dat je echt naar huis moet omdat het al laat is, maar dan blijkt het nog smiddags te zijn...















Foto: Neva met ijs en Hermitage

De mensen zijn nu ook anders. Ik vind ze wat minder open dan eerst. De meisjes hebben toch maar besloten om nu wel wat kleren aan te trekken, en je ziet veel minder oude bedelende vrouwtjes enzo op straat. In de parken is het wel nog druk, donker of niet, de kinderen spelen buiten in de sneeuw. Ik was al vrij snel weer gewend, en nu was ik er echt klaar voor, mijn ruslandavontuurtje.....ik durfde alleen nog geen russisch te praten, dus heb ik maar gedaan alsof ik alleen engels kon, meteen een heel verschil met hoe mensen op je reageren, zo'n toerist, daar hebben ze niet zo'n zin in.

Dat geen russisch durven spreken verdween al snel na mijn eerste les. Dat had ik ook wel verwacht. Ik heb les van Alexandra, een jonge leuke docente. Het klikt goed. De les ging ook erg goed. Een heleboel werd weer effe opgerakeld, ik pikte de nieuwe dingen snel op, en was lekker fit, zodat er een lekker tempo in zat. Nu ging ik ook weer naar het centrum. En ja hoor, er vloeide weer lekker veel russich uit mijn mond. Ik verbaas me er over hoe goed het ging! Hele gesprekken, het komt er gewoon vanzelf uit, en gebruik van naamvallen ed ging automatisch!
Zo leuk om te zien dat de Russen het leuk vinden dat je russisch spreekt, en dat ze je begrijpen en jij hun ook. Het wordt ook minder vermoeiend, ik kan langzaam aan wat mer gewoon kletsen ipv die ellelange vermoeiend nadenksessies voordta ik een zin kan uitbrengen.

Ook vandaag ging de les weer goed. Ik had pas laat les, terwijl het licht was heb ik les gehad, dus ik had daarna geen zin meer om nog helemaal naar het centrum te gaan (je moet eerst een half uur lopen, of een busje pakken naar de metro, en dan met de metro..) dus heb ik lekker uitgerust, wat moskou dingetjes geregeld, wat dingen om te doen gezocht...hier aan gewerkt...en morgen weer lekker fit zijn...

Wat ik morgen met kerst ga doen....ik weet het nog steeds niet....ik wil iig niet alleen zijn...dus misschien dan maar in een cafeetje gaan zitten en zien wat er gebeurt. Misschien ga ik ook nog even of naar de avondmis, of naar de middernachtmis in een kerk aan de nevskii prospekt. Voor donderdag heb ik iig afgesproken met een russisch meisje die nederlands leert, om koffie te gaan drinken.

Nu ga ik nog wat huiserk maken, en lekker slapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten