01-01-2009: oud en nieuw

Vandaag hadden we geen les. Ik ben met de metro naar Moskovskaya gegaan. Daar zijn verschillende dingen te zien, waaronder, de mooie roodwitte kerk op de foto (hier maakte iederee die er langs liep, of voordat ze naar binnen gingen drie keer het kruisteken soms afgewisselt met buigingen, daar is die vrouw op de foto ook me bezig), het kleine blauwe kerkje (een van de drie kerkjes vlakbij het monument van de overwining) en natuurlijk, het monumen van de overwinning.Van dat laatste heb ik nu geen foto, ik kan nu namelijk niet meer zo regelmatig op internet, en zit nu op de laptop van iemand anders, waar maar een paar foto's van mij opstaan.

Er heerste een enrme oud en nieuw gekte op straat. Iedereen was vrolijk. Oude vrolijke, bloemenhoofdoekjes dragende babuska's begonnen spontaan een liedje te zingen terwijl we op de bus stonden te wachten. Niet heel mooi, maar wel om ontzettend vrolijk van te worden. Ook deed iedereen zijn laatste oud en nieuw inkopen. (ze geven hier elkaar met oud en nieuw kadootjes). Ook kocht iedereen taart. Je zag dat verschillende families zich verzamelde, en naar elkaar onderweg waren. Sommige Russen gaan nu ook naar hu datsja (zomerhuisje op het platteland) om daar met hun familie en andere families oud en nieuw te vieren.

Wat deden wij? Wij, Ingeborg en ik, zijn met een fles champagne en plasi bekertjes naar de stad gegaan. Toen het 12 uur was stonden wij op het paleisplein. En het was DRUK!!! wooow! Inderdaad, heel veel dronken mensen. Iedereen neemt zijn eigen drank mee. Maar ook veel politie. Vreemd, normaal zie ik de politie hier meer als vijand, dan denk ik: " ik doe niets ik doe niets" maar vanacht vond ik ze juist heel veilig. Ze kwamen ons no gelukkig nieuwjaar wensen. Het was heel tof om mee te maken, echt een happening! Ook waren er nog optredens enzo daar. Er was ok nog een russisch koppel wat de hele tijd bij ons stond, en wat met ons kletste en lachte, en toen het 12 uur was...kregen we een reep echte peterburgse chocolade van hun! Daarna zijn we richting nevski gegaan, die helemaal volstroomde. We wilden nog naar de Datsja n Fidel gaan, maar dat bleek ineeens belsloten te zijn, alleen voor leden, en het was niet mogelijk lid te worden. We hadden niet vel zin alles af te gaan zeulen, dus hebben we een taxi naar huis genomen. Vrijdag gaan we dan nog een keer uit:)

















































































Die o zo kunstzinnige foto met die twee mannetjes, dat is trouwens wel een deel van het monument der overwinning. Dus toch...

1 opmerking:

  1. Hoi Snickers,
    счастливое Новый Год! (of bonne annee, zoals ze in Brussel zeiden)
    Vette verhalen weer, wij waren gister ook met een fles champagne Brussel in geweest.
    En neem wat van die padestoelenchips mee naar huis ;)

    BeantwoordenVerwijderen