25-12-2008: Kerst zonder sneeuw, of sneeuw zonder kerst??

Vandaag was ik erg moe. Dat merkte ik ook erg in de les. Ik vergat nieuwe woorden voortdurend, en nam alles minder snel op, en maakte steeds dezelfde fouten. Maar na een midagdutje functioneerde alles weer.

We zijn mensen gaan beschrijven, qua uiterlijk en innerlijk, en we zijn ook verder gegaan met het werkwoord gaan, waarmee je hier alle kanten uit kunt. Welk woord je gebruikt licht er namelijk maar net aan hoe je gaat, wanneer je gaat, of je heen en terug gaat, of je ook echt naar binnen gaat, of je echt helemaal zeker weet dat je gaat, etc etc...maar zelfs dat...wat eerst een onmomgelijke opgave leek te zijn...begint nu...het begint zelfs toepasbaar te worden....stapje voor stapje...dan komen we er wel!




















Na Nevsskom Prespekte


Net heb ik afgesproken met katja, een Russisch meisje wat hier in een hostel werkt, nederlandfan is, strijdt voor het maken van fietspaden in sint petersburg (ze had een echte hollandse fiets aangeschaft waar ze héél trots op is), en van buitenlanders houdt. We hebben lekker koffie gedronken (in een cafeetje in het gebouw van "Dom Knigi" het grijze gebouw op de foto achter hetblauwe gebouw, met het koepelachtige dingetje er op)) Ik vroeg er of er uberhaupt iemand in sint petersburg is die nu kerst viert, aangezien alles zo normaal is nu....en iedereen gewoon door de stad loopt enzo...haar antwoord: Neuh, niemand, wie gaat der nu weer kerst vieren? nee, doen we niet aan. Ja...er is volgens mij een katholieke kerk hier in de buurt, misschien dat die iets doet...maar dat denk ik ook niet, misschien dat er wat toeristen heen gaan, en een enkele sint petersburger...tja...er zal vast wel Iemand zijn..maar ja...niemand die ik ken.... Somigge mensen vieren wel kerst op 7 januarie, orthodox, maar ook niet zo veel..." Toen ik haar naar nieuwjaar vroeg, toen werd ze heel enthousiast, ja, daar keek iedereen naar uit!! Dat is iets geweldigs!!!
Zo...nu maar eens huiswerk maken...en dan naar bedje toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten